Közlekedésrendészet. Aha. Öööö mi?
Reggeli rádiózás közben többször bejelentkezett az egyik leghallgatottabb adó reggeli műsora a ma megrendezett Speedmarathon nevű pénzbegyűjtő kampány egyik helyszínéről.
Miről is van szó? Kampányszerűen ma kisöprik a raktárban porosodó összes traffipaxot, kivezénylik az összes - még a testületnél maradt - rendőrt, hogy egy egynapos akció keretében mérjék a sebességet. Van ezzel baj? Van. Több is. Már látom, ahogy sokan legyintenek, egy újabb idióta blogbejegyzés, egy újabb fotelharcos írogat unalmában. A gond nem a sebességméréssel van, a gond ennél némileg bonyolultabb.
Van Magyarországon közlekedésrendészet? Tényleg? Hol?
Rendszeresen közlekedem autópályán, közúton, városban. De mintha láthatatlan lenne közlekedésrendészetünk. Pedig elvileg léteznek, pár napos hír, hogy jelentős számú autópálya-rendőrt kaptak el korrupció miatt. Ezek szerint léteznek.Jó ezt tudni, ha már a védelmüket és cselekvésüket tapasztalni módunkban nem áll.
Magyarország tranzitország. Ezen kár vitatkozni, ezt el kell fogadni, annak előnyeivel és hátrányaival együtt Ha esetleg néhány szobahőmérséklet fölötti IQ-val megáldott döntéshozó lenne a szükséges helyen, akkor esetleg az előnyeit ki is lehetne használni. Elég azon elgondolkodni, hogy a naponta országunkon keresztülrobogó kamionok még véletlenül sem állnak meg tankolni nálunk.
De térjünk vissza az autópályákra. Elvileg van rendőrségi egység, de vagy én vagyok túlzottan szabálykövető (amúgy nem állok távol ettől...) vagy annyira jól álcázzák magukat, hogy soha nem találkozom velük.Miből áll egy 80 km-es menet az M5 autópályán? Átlagautós elindul, felveszi a megengedett tempót, majd jön a harc. Kamionok békés sorban a külső sávban, de van köztük olyan, akinek sietnie kell, hogy zárás előtt elérje az ankarai lerakót, így a 90-es tempóval bandukolók sorát elkezdi előzni 92-vel.Semmi gond, 3-4 km az egész, addig vár a sor mögötte.Érdekes, hogy a VÉDA kapu alatt is lazán előznek, ezek szerint vagy fontosabb a gyorsaság mint a pénz, vagy erre nem jó a méregdrága VÉDA. Ami ugye csak egy felesleges nyűg az autópályán. Egy újabb lehetséges baleseti forrás. Ismét nem a sebességmérés szükségességével van bajom, hanem a módjával. Ma már mindenki navit használ vezetés közben. Hála a teremtőnek, ezek mutatják a beépített sebességmérő pontokat, és az alkalmi ellenőrzést végző rendőröket is. Így aztán ezek hatása kimerül abban, hogy ezeken a helyeken mindenki lelassít a szabályos sebességre, majd ismét mehet a száguldás. Az M5-ön egyébként a szent mérőhely az inárcsi letérő, ott lehet elrejtve a Szent Rendőrsíp, mert a munka elvégzésének legegyszerűbb módja oda biztonságosan félreállni, és nézni, hogy nincs kapás. Tudom, hogy vezénylik a sebességmérésre a rendőröket, és nincs beleszólásuk. És jól is van ez így, mert a végén még valamelyik döntéshozónak gondot okozna, ha a kivezényelt rendőr szólna, hogy a kivezényelt helyen akkora dugó van, hogy rajtam röhög a sor, hogy az álló autókat mérem. Ez egy ma reggeli történet éppen.
Szóval ellenőrzi a sebességet a VÉDA, nagy ritkán a szokott helyen is ott áll egy sebességet mérő rendőr, és ennyi. Ennyi? Nem szabad elfelejtkezni a bevetett civilautós erőszakbrigádról. Nem tudom kinek a fejében fogant a gondolat, hogy azonos típusú civil rendőrautókat vessenek be a közutakon, de azért hmmm. És persze egymást követő rendszámokkal...Van rutin, az látszik.Belevetették magukat a srácok, kaptak új játékszert, és lehetett bevételi elvárás is, mert erősen provokálták a jónépet a szabályszegésre. Lehet ezt tagadni, de valahogy nekem is furcsa volt - a sokadik erről szóló internetes bejegyzés után - hogy tolni kezd egy "olyan"-nak tűnő rendszámú Audi a belső sávban, előzés közben. Annyira akart sietni, hogy a szabályos előzésem után beállt egy kamion mögé cammogni a sorban.
Mi a megoldás?
Ismerjük fel a problémát. Addig nem lehet érdemi döntést hozni, amíg nem szembesültünk a problémákkal. Tényleg a gyorshajtás az egyetlen veszélyforrás? Mert csak ez ellen védekeznek. Vagy csak ebből lehet gyorsan sok pénzt kiszedni?
Mindenesetre nagy tisztelettel ajánlom a döntéshozóknak, hogy további gondot okoznak a rosszul rögzített szállítmányok, a zombisofőrök, akik elindultak Európa gazdagabbik feléből, és már csak pár óra a szeretett szülőföld, addig kibírják, legfeljebb szundikálnak egyet menet közben. Van valakinek sejtése, hogy az utánfutós autószállító román-bolgár-moldáv-szerb tréleresek hány százaléka tartja be a sebességkorlátokat? Kb annyi mint....nulla. Nagy rutinnal száguldoznak VÉDÁtól VÉDÁig. Nem írtam még a gyorshajtókról.Azokról, akik a józan ész határain túl közlekednek, komolyan veszélyeztetve másokat. Cikázva, villogva, letolva a másikat,mert nagyon nagyon fontos embernek hiszi magát.Ahogy az is, aki kibéreli a belső sávot,mert neki ott kényelmes.
Na, ezekre nem megoldás a VÉDA. Tessék venni pár civil autót, lehetőleg erőset, eltérő típusút, és beleültetni pár értelmes, idegen nyelvet is beszélő rendőrt. Testkamerával. Aztán kezdődhet a szolgálunk és védünk. Aztán most, hogy jön a nyári szezon, minden péntek délután és szombat reggel a Balatonra vezető oldalon, vasárnap este pedig a Budapestre vezető oldalra tessen 4-5 civil rendőrautót beállítani 140-es tempóval. Aki leelőzi őket, azt megbüntetni. 2-3 hét alatt rend lesz, ahogy ezt valaki ígérte anno. Az időszakasz alapú sebességmérés sem elvetendő ötlet ugye, de ezt sem alkalmazzák.
Nem beszéltem még a közúti közlekedésre alkalmatlan járművekről, valahogy ki mernek menni a forgalomba autóval úgy, hogy a fél autó hiányzik. Nincs sárvédője, első lámpája,lökhárítója, de tolja neki.
Ha esetleg elgondolkodnánk azon is, hogy nálunk a gyorshajtások büntetési tételei többszörösei a Nyugat-Európában szokásosnak - a fizetésekhez viszonyítva. Pár hete az osztrák zsandárok a 30-as táblánál mérve magyarok tucatjait büntették meg Murau-ban. 30 km/h a limit, ment a sor szédítő tempóban, volt akit 44 km/h-s száguldása miatt állítottak félre. Bünti van, itt helyben 20 EUR. Ez mennyi is nálunk? Mennyi??? Na, gondolkodjunk Béláim, valami nagyon félrecsúszott.
Összesítve: van elvileg közlekedésrendészet, akik csak sebességet mérnek, az összes többi szabálysértés megtorlatlan, és ezt mindenki tudja. Ha száguldáson kapnak, az Európában szokásos büntetés sokszorosát fizettetik, mert kell a pénz a büdzsébe. Cserébe lehet vezetni részegen (Húsvétkor lesz razzia, addig nyugi), harcolni az autópályán az alvó zombikkal, a száguldó tréleresekkel és az önjelölt Fittipaldikkal - akik nagyon fontosak, ezért sietnek. Némileg sérül a szlogenből a "szolgálunk és védünk"... De akkor mi marad?