2017. sze 21.

Pécs, és a reptér körüli homály...

írta: Mérő Péter
Pécs, és a reptér körüli homály...

Szeretem Pécs hangulatát. Szívemnek kedves város, tele fontos emlékkel, kedves barátokkal, és olyan természeti adottságokkal, amely igen ritka. De sajnos Pécs városát rossz kezek irányítják. Milliárdos a hiány,sietősen kapkodnak a városhoz kapcsolódó politikusok, és titkolják a valóságot előlünk, választópolgárok elöl. Kiválóan vázolja a valóságot Berkecz Balázs írása, amelyben leírja az aktuális történéseket, ám a mai hírek szerint kavarnak a fiúk rendesen. Most éppen a helyi repülőtérrel vannak terveik.Menjünk vissza pár évet az időben, amikor még Toller úr polgármesteri időszakában voltak nagyra törő tervek a reptérrel. Sajnos ott és akkor másképpen gondolkodtak, mint amerre a világ fordult. Beleöltek igen sok pénzt a Pécs-Pogány repülőtér fejlesztésébe, de a koncepció féllábasra sikerült...

Felépült ugyan egy igen szép, és funkciójában tökéletesen megfelelő repülőtéri épület, fejlődött az infrastruktúra, de ez a lényegen igen keveset változtat. Egy repülőtér működésének az alapja a leszállópálya, és annak infrastruktúrája.A jelenlegi pálya 1500X30 méteres, ILS Cat1-es (alapszintű) leszállást segítő rendszerrel van felszerelve.Mihez elég ez? Nos, nem túl sokhoz.Kevés, főleg regionális forgalmat bonyolító utasszállító tud leszállni, amelynek maximális felszállótömege (MTOW) 46 tonna alatti, ennyit bír a pálya. Ez kielégítheti agy ráhordó légitársaság kisgépének napi forgalmát (akár napi több gépet, ha lenne rá fizetőképes kereslet), de ennél többre nem képes. Volt próbálkozás az Austrian Airlines részéről, voltak hírek a Lufthansa érkezéséről, és van egy - jelenleg még csak az internetes hírekben erős - magyar légitársaság kezdeményezéséről is, amelyik rendszeres légi összeköttetést tervez a fővárosi nemzetközi repülőtérrel. Ez utóbbi sokak számára kakuktojás, nagyratörő tervek vannak, de akik rálátással bírnak a légiközlekedés piacára, azok ezt nem veszik túl komolyan.

Az Európai Unióhoz történt csatlakozásunk óta kinyílt a világ előttünk, fapados légitársaságok tolonganak jobbnál jobb akcióikkal, hogy elrepítsenek minket szebbnél szebb helyekre. A fapados modell lényege, hogy alacsonyra szorítják a költségeket, ezért előszeretettel használnak a nagyvárosok vonzáskörzetében (vagy akár attól távolabb) lévő repülőtereket. Ezek a légitársaságok jelenleg kivétel nélkül a két nagy óriáscég, az Airbus, és a Boeing középkategóriás repülőgépeit használják. Ezek a lehető legnagyobb utaslétszámmal ( a repülőgép adottságainak megfelelően telezsúfolva ülésekkel) a lehető legalacsonyabb költségszintű reptereken vesznek igénybe a lehető legkevesebb szolgáltatást. A piaci verseny rákényszeríti őket, hogy egyre inkább a központi reptereket használják, de jelenleg még nem ez a jellemző.Ezeket a gépeket használják a "hagyományos" légitársaságok,és a charterutakra szakosodott légitársaságok is. Na, ezeknek a géptípusoknak pont kicsi a leszállópálya. Aminek megnövelése, és egy komolyabb, közepes tudású elektronikus leszállítórendszer (ILS) kiépítése milliárdos tétel. Jelenleg tehát van egy igen értékes vagyontárgya a pécsi önkormányzatnak, amely a nyilatkozataik alapján nagyjából nullszaldós, tehát sok pénzt nem költenek rá, viszont szinte semmit nem tesz hozzá az idegenforgalomhoz, viszont regionális ráhordó szerepet nem tölt be, mert nincs rá fizetőképes kereslet. Ahhoz, hogy chartergépek hozzák ide a város szépségeire, a villányi borvidékre, vagy a méltán híres harkányi gyógyvízre áhítozó turistákat, pont nem alkalmas. Sajnos. Ennek felismerésére, és a környék fejlesztésére még kormánybiztos is volt egy ideig, Tiffán Zsolt személyében, ám munkássága kimerült néhány nem túl hasznos látszatberuházásból, és néhány "érdekes" nyilatkozatból, - hadd idézzem ismét Berkecz Balázs aktuális írását.

Na, ezt a "drága" repülőteret akarják a kormánypárti politikusaink a "szokásos" hozzáértésük teljes tudatában bérbe adni az oroszoknak.

Mihez is tud kezdeni ezzel a reptérrel a Rosatom?

Arra, hogy nagyjából a felső vezetés által használt méregdrága üzleti gépek leszálljanak, kár kibérelni egy egész repteret, ezt megtehetik most is. Ha ennél komolyabb terveik vannak, arra jelenlegi formájában a repülőtér alkalmatlan.

Se árut, se munkásokat nem tudnak ideszállítani, mert a repülőtér alkalmatlan erre.

Kicsi a felszállópálya, kevés a műszeres leszállást segítő rendszer, kevés a tűzoltó felszerelés és személyzet, kevés a kiszolgálóeszköz, kevés a személyzet. És ezek igen komoly, milliárdos tételek. Ha hozzávesszük azt, hogy vélhetően Mészáros Lőrincnek erre is van, vagy villámgyorsan lesz egy cége, akkor ugye vélhetően még drágább. 

Mi a hozadéka? Egy esetleges bővítés kapcsán a paksi bővítés személyzeti szállításait meg tudják oldani. De ehhez kalkuláljuk bele azt is, hogy a Ferihegyi repülőtér már most is tökéletesen alkalmas erre a feladatra, és rendelkezésre áll olyan egyéb szolgáltatás (javítókapacitás, catering, üzemanyag), ami a pécsi reptéren csak korlátozottan, vagy sehogy nincs meg. Áruszállításra használt szállítógépek fogadására jelentősebb pályafejlesztésre van szükség, ennek magas költsége vélhetően soha nem térül meg.

Mi a hátulütője? Pécs városa fölött, egy fennsíkon helyezkedik el a repülőtér. A megközelítés során a völgyben fekvő városban az eddig - szinte nulla - zajterhelésnél több zajt lesznek kénytelen elviselni.

Mi a legvalószínűbb szcenárió?

Az állam saját kezelésébe veszi a repülőteret, és azokat a nyereséges pécsi önkormányzati tulajdonban lévő cégeket, amelyekben fantáziát lát. Ezzel adófizetői pénzből elsikálják a pécsi fideszes városvezetés által felhalmozott hatalmas adósságot. Megpróbálják bérbe adni az oroszoknak a repülőteret, de a szükséges magas beruházási költségek miatt erre nem kerül sor. Marad az állam kezelésében, majd egy sikeres privatizáció során Mészáros Lőrinc, esetlegesen az igen sikeres kormányfői vejek egyikéhez közel álló befektetők szerzik meg az állami vagyont.

Ne legyen igazam.

 

Szólj hozzá

repülőtér Pécs Pogány Berkecz Balázs Mérő Péter