2019. ápr 08.

A soha el nem készülő 42-es villamos...

írta: Mérő Péter
A soha el nem készülő 42-es villamos...

Félreértés ne essék, a 42-es villamos most is üzemel Kispesten, de "ezer" éves terv a meghosszabbítása Pestszentlőrincre, a Gloriett telepre.És ez vélhetően annyira elsüllyed a homályba, hogy nem lesz belőle semmi.

Miről is van szó? Adott egy villamosvonal, amely Kispest egyik főútvonalán, az Ady Endre úton közlekedik. Régóta tervezik ennek meghosszabbítását Pestszentlőrince. Mi indokolja ezt? Két lakótelep, amelyek jelenleg csak busz közlekedéssel érhetőek el. A Gloriett telep közel 7.000 fős lakosságával, illetve a Havanna lakótelep 15.000 lakójával kissé körülményesen tud közlekedni a kerületen belül. A két telep közötti közlekedés kissé nehézkes, és a Havanna lakótelep esetében - a 136E busz egyirányú közlekedésének hála - csak egyik irányban működőképes.Hosszú évek óta terv a 42-es villamos meghosszabbítása, amely jelenleg egy elég csonka vonal, és meghosszabbítása révén 22.000 ember számára tenné egyszerűbbé, környezetbarátabbá, és talán gyorsabbá is a tömegközlekedést. 

Mi gátolja?

Két tényező, az egyik a lajosmizsei vasútvonal keresztezése, a másik a Csapó utca keresztmetszete. Mindkettőre születtek tervek, konkrét megoldási javaslattal.Már csak elhatározás és némi pénz kell ehhez. Na, itt álljunk meg egy szóra.

A jelenlegi helyzet az, hogy nagy erőkkel rombolják a régi Bozsik stadiont, ami helyett egy új, modern stadiont kap a Kispest labdarúgócsapata. Amelyet pont a napokban vásároltak ki az eddig tulajdonos alól, aki el "akarta" adni. Ha tetszenek érteni... Tehát nagyszabású építkezés folyik ott, ahol pont egy aluljárót kellene építeni a villamosnak. De nem teszi. Persze lehetne átláthatóan kezelni egy térség fejlesztését, de ez csak vágyálom jelenleg.Egy aluljáró, némi esetleges közmű-kiváltás,némi cécó, és kész is lenne a villamosvonal átvitele a vasút alatt. Az ideális persze a vasút föld alá süllyesztése lenne, hiszen gyalázatosan rosszul beállított fénysorompó bénítja meg a közlekedést. De ne legyünk telhetetlenek. Aztán szükséges lenne még pár épület kivásárlására, és onnantól már egyenes az út, hiszen ez a villamos tervezve volt akkor, amikor még bírtak a városvezetők és a várostervezők előrelátóan gondolkodni. A tervezett végállomás helye is, és az oda vezető út nagy része is (eltekintve egy igen rövid szakasztól) azóta is várja a villamost.

2.700 méterről beszélünk. Számoljunk méterenként 1 millió Ft kivitelezési költséggel. Szükséges néhány ház megvásárlása, legyünk elképzelhetetlenül gálánsak, számoljunk erre 1 milliárd Ft-ot. Az új szakaszra szükséges lehet 2-3 új szerelvény. Ezek lehetnének alacsony padlós csodák,nem azok a hegymászóknak tervezett "Hannoveri" csotrogányok, amelyek itt a külső kerületeket kiszolgálják.Időseknek, mozgásukban korlátozottaknak és babakocsival ezek hmm nem nyújtanak kielégítő szolgáltatást. Talán azért, mert főként magasperonos használatra lettek tervezve, és nem arra, amire nálunk használják. Tehát a villamosokra is allokáljunk 2 milliárd Forintot.(az árakat az elmúlt villamos-beszerzési hírekből vettem). Eddig 5,7 milliárd Forintnál tartunk. Kerekítsük ezt fel 8 milliárdra, mert az elmúlt években semmi, de semmi nem épült fel a tervezett összegből. Elég csak a Népstadion izé Puskás Ferenc stadion kivitelezési költségeire gondolni, amely a tervezett 35 milliárdról kissé elcsúszott, és 190 milliárdnál tart napjainkban. Tehát 8 milliárd, minden "alkotmányos" járulékkal együtt. Ennyiből lehetne 22.000 ember napi közlekedését modernizálni, gyorsabbá, és főleg zöldebbé tenni. A járulékos költségeket csökkenti, hogy így ki lehet váltani néhány feleslegessé váló buszt.

Az összehasonlítás végett jegyzem meg, hogy a Szeged-Hódmezővásárhely között épülő tram-train, amely 5-10 ezer ingázó közlekedését segíti, 71 milliárdból épül. Igen, tudom, sokkal hosszabb a vonala. De azért felfedezhető némi nagyságrendi kérdés, ugye? Ja, hogy Budapest nem prioritás, ellenben az amúgy gyönyörű Mezőség igen? Ez egyértelmű. Hiszen ott vadászkastélyok nőnek ki a földből egyes emberek birtokán.

 

Szólj hozzá

Gloriett 42 villamos